App Design Trends (April 2018)

7 min read - 09/04/2018

Auteur
design trends 2018

Wat zien we momenteel terug in apps?

We zijn op de helft van 2018. Maar wat is er sinds 2018 gebeurd en wat is waargenomen van de voorspellingen voor 2018? Laten we terugkijken naar de vijf belangrijkste trends in de mobiele apps van 2018.

 

UI DESIGN. 

Een User Interface designer, ook wel UI designer genoemd. Een designer die ervoor zorgt dat jij als gebruiker de meest geweldige ervaring hebt op een platform door het er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien. Doordat we snel gewend zijn aan trends, is het belangrijk dat UI designers onze aandacht blijven trekken. Hoe ze dat doen? Simpel. Door nieuwe trends uit te vinden waardoor we geprikkeld blijven.

 

Wat zijn deze huidige trends?

  • Flat Design, minimalisme
  • Content first
  • Rijke, levendige kleuren
  • Personalisatie
  • Micro-animatie

 


 

HALF-FLAT DESIGN, MINIMALISME.

Half-flat design. Als je een klein woordje Engels spreekt zal je vast begrijpen dat we dit ook wel ‘plat ontwerp’ noemen. Het is gebaseerd op het gebruik van eenvoudige vormen, felle kleuren en elegante typografie. Een soort minimalisme.  

 

Voordelen half-flat design:

Door vlakke kleuren te gebruiken zorg je voor een betere compressie (bestand van de afbeelding kleiner maken) vectorafbeeldingen goed tot z’n recht. Ook behouden afbeeldingen beter hun kwaliteit, wanneer ze van formaat veranderen. Beter!

 

 

CONTENT FIRST

Al voor het ontwerpproces van start gaat, verdient de content aandacht. De volgende designtrend is daarmee een feit: Content first. Content first geeft het antwoord op de vraag: “Welke informatie wil je op welk device laten zien en met welk resultaat?”.

 

Voordelen Content first:

Het grote voordeel van content first boven mobile first is dat je jezelf dwingt in een vroeg stadium te komen tot geoptimaliseerde, relevante en efficiënte content. Dat zal zorgen voor meer bewustzijn bij jezelf, maar ook bij de bezoeker. Hiermee bereik je grotere aantallen bezoekers en uiteindelijk leidt dat tot meer verkoop en hogere conversie.

 

 

RIJKE, LEVENDIGE KLEUREN

Felle kleuren zijn het nieuwe zwart. Althans, als steunkleuren. Achtergronden en grote vlakken in het scherm zullen rustige kleuren en zwart/wit kleuren behouden. Het zijn echter de iconen en kleinere items die deze kleuren zullen dragen. 

 

Voordelen van rijke en levendige kleuren:

Wat valt meer op in een grijze massa? Grijstonen of levendige kleuren? Juist. Door rijke en levendige kleuren in een app (minimalistisch) toe te voegen geef je items net wat meer aandacht. Zo zorg je er tevens voor dat er vaker op een item geklikt wordt.

 

 

PERSONALISATIE

Het gebruik van locatiegegevens om relevante, tijdige inhoud te leveren, is een van de beste methoden om een gepersonaliseerde gebruikerservaring te creëren, maar hoeft daar niet te stoppen. Gebruikersinterfaces die zijn afgestemd op individuele gebruikersvoorkeuren, zoals lettergrootte, videovolume of zelfs een persoonlijk kleurenschema, zullen waarschijnlijk in de nabije toekomst deel uitmaken van het personalisatiepakket.

 

Voordelen van personalisatie in een app:

Een app zo aan kunnen passen om jou van ultieme ervaring te kunnen voorzien. Wie wilt dat niet. Los van dat je naam in beeld staat met een foto’tje erbij, zal je nu nog meer aan kunnen passen in een app. Het is niet iets nieuws of buitengewoons, maar het is iets dat voortdurend evolueert, verbetert en steeds geavanceerder wordt. 

 

 

MICRO-ANIMATIE

Bewegende beelden die je ogen soms maar één of twee tellen langer op het beeld houden. Micro-animaties krijgen steeds meer grip op het ontwerp van mobiele apps. Statische grafische afbeeldingen worden vervangen door geanimeerde, alles voor het wow-effect.

 

Voordelen van micro-animatie:

Het is een slimme functie om de aandacht te trekken, omdat we eenmaal zeer gevoelig zijn voor bewegingsperceptie. Met andere woorden, het is erg moeilijk om niet op bewegende beelden te letten. Deze truc wordt door ontwerpers gebruikt om de ene app te onderscheiden van de ander. Lukt jou het om er niet door afgeleid te worden?

Auteur
Sanne Bal

Sanne behoort tot de harde kern van Fish on Fire. Sanne is een ware UI specialist. Met haar creatieve geest is ze de 'handtekening' van Fish on Fire en helpt ze onze klanten om ook hun stijl te vinden.

Datum:

09/04/2018