Er werd al een tijdje gesproken over tegenvallende sales van Apple betreft de iPad. Met het afgelopen Apple event zou daar wellicht verandering in moeten komen. Apple heeft namelijk iPad Pro aangekondigd, welke zich richt op het bedrijfsleven, zoals de toevoeging ‘Pro’ al suggereert.
iPad Pro
iPad Pro heeft een groter scherm van 12,9 inch waarvan de aspect ratio is aan gehouden van het huidige iPad-scherm, namelijk 4:3. Dit zorgt ervoor dat iPad-apps niet speciaal aangepast hoeven te worden aan het nieuwe formaat. Wel komt iPad Pro vanzelfsprekend met de laatste software, iOS 9.1, waardoor apps die nog niet zijn geoptimaliseerd voor iOS 9 voor volledige ondersteuning wel moeten worden geoptimaliseerd voor deze laatste versie. Hieronder valt bijvoorbeeld de nieuwe functie multitasking, welke nog meer van toepassing zal zijn op deze nieuwe iPad Pro. Als je app nog niet is geoptimaliseerd voor iOS 9, lees hier vooral meer over.
iPad Pro is namelijk vooral voor bedoeld om de productiviteit op iPad te verhogen. Om deze reden heeft Apple er ook de Apple Pencil en het Smart Keyboard bij geïntroduceerd. Deze zijn apart verkrijgbaar en werken nauw samen met de nieuwe iPad. De Apple Pencil werkt als een potlood, waardoor je met tekenen natuurlijke effecten kunt creëren door drukgevoeligheid en door het potlood schuin te houden voor schaduweffecten. Smart Keyboard is een extern toetsenbord welke tevens een beschermhoes in één is. Voor ondersteuning van de nieuwe accessoires moeten apps natuurlijk wel geoptimaliseerd worden, verschillende apps zijn dit al.
iPad mini
Naast de introductie van iPad Pro is ook iPad mini geüpdatet en hiermee staat de iPad mini weer gelijk aan de specificaties van iPad Air 2, op het schermformaat na natuurlijk. Dit betekent concreet bijvoorbeeld dat multitasking steeds breder wordt ondersteund, zoals verwacht.
Verwachtingen
De verwachtingen van analisten zijn dat iPad Pro in ieder geval in het begin de iPad-sales een flinke boost zal geven, over de langere termijn zijn ze echter voorzicht en verwachten ze uiteindelijk dat de verkoop van iPads weer in dezelfde lijn zal belanden als waarin ze momenteel ook zitten. Dit is een degelijke stijging, maar geen verkoopcijfers zoals we deze van nieuwe iPhones kennen.
iPad Pro zal vanaf november beschikbaar zijn voor de consument. Voor meer informatie hierover voor appontwikkeling, neem gerust contact met ons op.