Is jouw energie-app klaar voor 2018?

5 min read - 13/09/2017

Auteur
app-apple-hand-3718_17a40b2c595c08d003400d55606c2d2e

Heeft jullie bedrijf al een energie-app? Het is bijna zover, de verplichte energiebesparing gaat in op 1 januari 2018. Dit is een van de vijf centrale doelen uit het Energieakkoord.

Hoe zat het ook alweer? In een notendop:

De Nederlandse overheid en bedrijven uit de energiesector hebben afspraken gemaakt over het minderen van de Nederlandse energieconsumptie. De energiebedrijven zorgen dat er bij 750.000 huishoudens slimme energieproducten en –diensten geïnstalleerd zijn. De nieuwe afspraken zijn een vervolg op het Energieakkoord uit 2013.

Convenant energiebesparing

Marktpartijen, energieleveranciers, netbeheerders en de overheid leggen de afspraken vast in een taakstellend convenant.

Energiebesparing in de gebouwde omgeving krijgt een extra impuls door een taakstellend convenant tussen marktpartijen, netbeheerders en de overheid. Dit convenant dient een markt voor energiebesparing op gang te brengen en een besparing te realiseren van 10 PJ in 2020.
Dit is een enorme transformatie die we als land ondergaan.

Hoe pakken we dit aan?

Wij zien dat er vooral veel aandacht uitgaat naar voorlichting over energiebesparende maatregelen als isolatie en zonnepanelen. Daar valt zeker winst te behalen, maar hoe neem je een heel land mee in deze maatregelen?

Indien deze aanpak eind 2018 niet op koers ligt om de doelen te halen, zullen alsnog aanvullende maatregelen worden genomen. Dit kunnen ook meer verplichtende maatregelen zijn bij marktpartijen, al dan niet ondersteund met fiscale maatregelen.

energie-app

 

Een energie-app is de sleutel

Uit onderzoek van ECN blijkt dat burgers actiever worden met besparen als zij goed zicht hebben op hun verbruik. Die bewustwording alleen al kan een besparing van 3 procent opleveren. Zie bron energieakkoordster.

Dat is goed nieuws!

Maar hoe komt zo’n bewustwording nu zo snel en zo massaal tot stand?

Van alle media kanalen, bereik je met een eigen app verreweg het meest succes. Je “uitzendtijd” is onbeperkt, Je kan zo vaak als je wilt bekeken worden, en bent niet meer gelimiteerd tot een bepaalde plek. De app, in de telefoon wordt letterlijk overal mee naar toegenomen en dus ook overal bekeken.

Een app leent zich bij uitstek om bewustzijn te vergroten op een toegankelijke en simpele manier. Een app dringt door waar een installateur ophoudt. Een app draag je bij je tot in je bed. Persoonlijker wordt het niet. Een app is dag en nacht beschikbaar en legt eindeloos uit “hoe het ook alweer zat”.

Waarom zou je daar ophouden?

Een energie-app geeft je een fantastisch medium om onbeperkt inzicht te creëren voor de consument. Dit zou dus een besparing van een goede 3% kunnen opleveren.

Maar eerlijk?

Waarom zou je daar als energiemaatschappij in vredesnaam genoegen mee nemen? Wij denken aan een energie-app met een sociaal karakter. Wij denken aan bezuinigen op spelenderwijze. Wij denken aan gemakkelijk op afstand inregelen.

Wij denken verder.

Er is zo veel meer mogelijk om Nederland op een leuke (!) manier duurzamer en slimmer met energieverbruik te maken. En dat zou nog wel eens een ongekend percentage aan energie besparing kunnen opleveren.

Ben jij van de partij?

Een energie-app voor ieder budget

Wij zijn marktleider in maatwerk. Dit betekent dat wij originele, unieke en kwalitatieve apps ontwikkelen die geen ander bedrijf heeft. Onze UI en UX designers zijn toegewijd verbonden per bedrijf en zetten in op de beste gebruikerservaring en prachtig uiterlijk.

Daarnaast bieden wij ook een white label app. Dit is een zelf ontwikkeld format gebaseerd op de best practises naast de energiebranche ook uit andere branches. Dit is samengevoegd tot een succesformule die met een eigen design opgeleverd kan worden. Zo heeft de energie-app toch het juiste ‘eigen karakter’ en de beste kwaliteit.

Benieuwd wat Fish on Fire voor jouw bedrijf kan betekenen bij het ontwikkelen van een energie-app of design? Bel ons dan direct op 020 - 227 2497

Auteur
Pieter de Vries

Pieter is de sales manager van Fish on Fire. Hij weet een connectie te maken met de klant en luistert kritisch om samen tot de beste oplossingen te komen. Pieter kan je feilloos advies geven over welke app het beste bij jou past of wat de volgende stap is in jouw digitale transformatie.

Datum:

13/09/2017