Wat te doen bij bugs of issues in een web app?

5 min read - 22/03/2016

Auteur
user-working-webapp

Bij intensief gebruik van een web app is het mogelijk dat er bugs of issues optreden welke het normale gebruik belemmeren. Hoewel de term bugs en issues suggereren dat het per definitie een probleem met de web app is, is dit vaak niet het geval. Doordat de browser op de computer van de bezoeker zelf een deel van de code uitvoert, is het resultaat hiervan ook afhankelijk van de juiste uitvoering van deze code. Aan de hand van de onderstaande lijst is het vaak mogelijk het probleem zelf op te achterhalen en op te lossen.

 

Even geduld…

Wanneer de web app niet lijkt te reageren, is het mogelijk dat er op de achtergrond een proces aan het werk is om data te verzamelen. Dit kan een pagina zijn waar veel gegevens getoond worden; denk hier bijvoorbeeld aan een lijst met profielgegevens. Deze gegevens moeten eerst verzameld worden door de server, waarna ze aan de browser gecommuniceerd kunnen worden welke de gegevens op zijn beurt weer netjes kan presenteren.

Geef de applicatie bij dergelijke schermen voldoende tijd om de gegevens te verwerken.

Cache legen en cookies wissen

Elke browser heeft een stukje opslag om veel gebruikte data (bijvoorbeeld afbeeldingen) tijdelijk te bewaren. Dit zorgt er voor dat de volgende keer dat een pagina bezocht word, niet alles opnieuw van de server gedownload hoeft te worden.

Cookies zijn kleine stukjes informatie die een server naar de browser stuurt met de bedoeling dat deze informatie bij een volgend bezoek weer naar de server teruggestuurd wordt. Deze informatie omvat veelal voorkeuren, instellingen of login gegevens van de website of web app. Hierdoor hoef je bijvoorbeeld bij Facebook niet bij elk bezoek opnieuw in te loggen.

Omdat de informatie in deze cookies en de tijdelijke bestanden invloed hebben op de werking van de web app, loont het de moeite om deze bij het optreden van een probleem te verwijderen. Na het verwijderen benader je de web app alsof het de eerste keer is. Eventuele conflicten met instellingen of tijdelijke bestanden worden hier mee uitgesloten.

Lees op de de volgende pagina’s hoe je Cookies en Cache kan wissen:
http://www.browserchecker.nl/cookies-verwijderen
http://www.browserchecker.nl/cache-bestanden-verwijderen

Een andere browser

Elke website bestaat uit een aantal verschillende scripts welke deels op de server en deels door de browser uitgevoerd worden. Hoewel er internationale standaarden zijn voor het uitvoeren van deze scripts, interpreteert elke browser deze nét iets anders.

Afhankelijk van de bug of issue kan het zijn dat deze alleen bij één type browser of zelfs een specifieke versie van een browser voor komen.  Mocht je onverhoopt tegen een mogelijke fout in een web app of website lopen, controleer dit dan altijd in meerder browsers, Als het inderdaad één browser is die problemen oplevert, kijk dan eerst of er een update beschikbaar is. Als het een bekend probleem is, kan het zo zijn dat het ondertussen is opgelost.

Even herstarten

Naast tijdelijke bestanden en cookies worden er bij web apps per bezoek ook een sessie bijgehouden. In deze sessie worden onder andere authenticatie details bewaard.  Zo weet de server altijd bij welke gebruiker een aanvraag hoort en word je dus niet voorzien met de informatie die bedoeld is voor een andere bezoeker.
Ondanks dat het bij het sluiten van een browser lijkt alsof alles weg is, blijft er vaak op de achtergrond nog één of meerdere browserprocessen actief waardoor een sessie ook actief kan blijven. Om er zeker van te zijn dat de sessie echt gesloten word kan je het beste de volledige computer herstarten.

Auteur
Ian van der Geest

Ian is developer bij Fish on Fire. Als een van de langst zittende medewerkers is hij dé man voor al je technische issues. Zowel op de backend als op de frontend spuwt hij awesome code uit om jouw product on Fire te maken!

Datum:

22/03/2016