Voedingscentrum applicatie

App icoon voedingscentrum
Header image zwangerhap-2

Case

Zwangerhap

Ook voor het Voedingscentrum is het tijdperk van ‘fake news’ aangebroken. Er wordt zoveel online geschreven over voedsel, dat consumenten door de bomen het bos niet meer zien. Van klei-etende influencers tot ouderwetse dieethypes, er bestaat een enorme hoeveelheid aan informatie, waarvan een groot deel onjuist is. Niet gelijk een risico voor de meesten, maar wel voor zwangere vrouwen.

Case

Hoe het Voedingscentrum zwangere
vrouwen helpt met het kiezen van de juiste voeding

Challenge

De uitdaging

Hoe bereik je als Nederlands autoriteit op het gebied van voedsel een diverse doelgroep die overladen wordt met desinformatie? Doe je dit door advertenties? Of door vlogs? Hoe bereik je de doelgroep als er bijvoorbeeld een waarschuwing wordt uitgegeven voor besmet vlees?

De werkwijze

Om deze vraag te beantwoorden zijn we samen aan de slag gegaan. Gelukkig had het Voedingscentrum zelf al veel onderzoek gedaan onder zwangere vrouwen en verloskundigen. Op basis van deze uitkomsten hebben we een prototype ontwikkeld en dit geverifieerd bij de doelgroep.

Wireframe zwangerhap

zwangerhap-eerste-indruk
Solution

De oplossing

Een app speciaal voor zwangere vrouwen, waarin ze gemakkelijk kunnen zoeken naar voedingsmiddelen en in een oogopslag zien of dit wel of niet wordt aangeraden. Daarnaast worden voedsel waarschuwingen met behulp van push notificaties gecommuniceerd. Tenslotte heeft Fish on Fire een API opgeleverd van de gebruikte database, zodat de resultaten ook op het web makkelijk te vinden zijn.

Het resultaat

De app is meer dan 120.000 keer gedownload. 99% van de gebruikers geeft aan dat ZwangerHap hen helpt om veilige producten te kiezen, 96% voelt zich zekerder over haar voedselkeuzes door de app en voor 72% van de vrouwen heeft de app ervoor gezorgd dat ze iets lieten liggen wat ze zonder de app wel hadden gegeten.

Experiences

What the client thinks